BOKA SERVICE

BEGÄR OFFERT

Lämna uppgifter på ditt fordon.

Därefter återkommer vi med en offert som avgörs av vilket fordon du vill ha serverad.

FÅ EN VÄRDECHECK

som har samma giltighet som pengar

VAD INGÅR I SERVICEN?

VAD KOSTAR EN SERVICE?

Det är helt omöjligt att avgöra. Det beror på vad du har för bil.

I en artikel från 2017, skriven i Teknikens Värld framgår det att en service på en Golf TSI (2014) kostade 6 180 kr att serva hos en märkesverkstad.

Motsvarande service kostade samma år 4 883 kr hos en fristående verkstad.

Mekomera är en fristående verkstad och skulle ta 3 500 kr för Golfen i fråga, med dagens penningvärde – som ingår i Mekomeras koncept – bäst kvalitet av lägst pris.

Så länge serviceinnehållet är fackmannamässigt och att man inte missar eventuella intervalltillägg, så spelar skillnaden inte så stor roll.

Detta hävdar även KVD Bil, Vi Bilägare, AutoNytt och Teknikens Värld för att nämna några.

Regeln är följande: ju äldre bil desto mer bestämt bör du välja en fristående verkstad.

En ny bil är mer lämpad för en märkesverkstad.

VARFÖR SERVAR MAN SIN BIL?

Som verkstad, är det är svårt att ge en objektiv förklaring till frågan. 

Men i sanningens namn kan en, vilken kompetent mekaniker från vilken verkstad som helst, upptäcka ett fel innan det faktiskt uppstår.

Det är alltså i regel betydligt billigare att åtgärda ett begynnande fel än att mötas inför de stora kostnaderna som medför av felens kedjeeffekt.

Vi föreslår enbart reparationsåtgärder efter en service hos oss, men du avgör om vi ska åtgärda det.

Det är alltså servicen som köper dig tid att helt enkelt fundera på hur du ska spara framtida kostnader för din bil.

Ett annat skäl är att många försäkringar inte gäller om man exempelvis inte servat bilen regelbundet.

Och detta avslöjas i serviceboken.

Billigare reparation i längden

Försäkringen gäller inte

BRA ATT VETA OM BILENS SERVICEBEHOV

Tillverkaren anger intervallet i servicehäftet för när just din särskilda bilmodell behöver service.

Du ska skilja på milservice, som krävs vid lång årlig körsträcka, och årsservice, om man inte kör så långt varje år.

Men behovet av servicen beror på hur mycket du kör.

Följ de angivna intervallerna i serviceboken.

Viktigt att förstå är att du inte kan avvika från intervallen mer än någon månad eller 100 mil om du har utnyttjat bilens garanti eller maskinskadeförsäkring.

En verkstad ska ha ett serviceprotokoll för din bil, i vilken det ska framgå information om samtliga servicepunkter.

Även eventuella påpekanden om övriga tekniska brister på din bil.

Verkstaden ska även kunna ge fackmannamässiga konsultationer om åtgärder eller ge responser på hur och vad man har kontrollerat.

När din bil ska säljas, förutsätter de flesta bilvärderingarna att serviceboken är komplett.

Här är det viktigt att ha med alla servicestämplar med avseende på bilens miltal.

Serviceboken är en värdehandling.

Reparation ersätter inte service

Verkstan måste följa protokoll

Verkstan ska ge råd efter service

Servicestämpel måste finnas

VILKEN SERVICE-INTERVALL ÄR RÄTT DÅ?

Anta att du kör 1 000 mil på ett år.

Serviceintervallen på bilen är 3 000 mil, eller var 12:e månad.

Då ska du utgå ifrån årsservicen – service baserat på året (12 månader) eftersom du inte kommit upp i 3 000 mil under det året.

Anta att du i stället kör 3 500 mil varje år.

Serviceintervallen på din bil är 3 000 mil, eller var 12:e månad.

Då ska du utgå ifrån milservicen – service baserat på miltalet (1 500 mil), ytterligare en service efter 3 000 mil.

Detta innebär att du servar din bil omkring 2 gånger om året, 7 gånger var tredje år.

FELSÖKNING ÄR BÄTTRE

Felsökning är bättre än att du beställer ett specifikt jobb.

Det är vanligt att man har bestämt sig för vad felet på sin bil är, och därför beställer ett specifikt jobb hos en verkstad.

Man hör exempelvis ett oroande missljud från motorn, eller dylikt, och talar om för mekanikern att byta vattenpumpen.

Situationen med detta är att mekanikern kommer att göra vad denne blivit tillsagd, och byta ut just vattenpumpen.

Om problemet kvarstår, så är det svårt att få igenom en reklamation.

Därför bör du låta din bil felsökas för att låta mekanikern pricka rätt i felet som ska åtgärdas vid första försöket.

Glöm inte: Det är svårt att få igenom en reklamation om en reparation som du själv beordrade mekanikern att utföra.

Om felet på din bil fortfarande återstår.

BOKA SERVICE

Lämna uppgifter på ditt fordon. Därefter återkommer vi med ett prisförslag som avgörs av vilket fordon du vill ha servad. Servicekostnaden beror på vad du har för fordon.

Så behandlar vi dina personuppgifter

Vi värnar om din integritet och strävar alltid efter att skydda dina personuppgifter på bästa sätt.

VARFÖR BEHANDLAR VI PERSONUPGIFTER?

Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att kunna hjälpa dig att boka tid för service eller reparation i någon av våra egenägda eller samarbetande verkstäder. Den verkstad du har valt kommer att ta kontakt med dig för att slutföra bokningen. Behandlingen är nödvändig för att kunna fullgöra avtalet och utföra bokningen.

VILKA UPPGIFTER BEHANDLAS?

De personuppgifter som behandlas är namn, kontaktuppgifter, information om önskad service eller reparation, samt information om ditt fordon.

hur länge sparas uppgifterna?

Vi sparar dessa uppgifter till dess att tjänsten är utförd och max 12 månader därefter.

Vill du veta mer om hur vi behandlar dina personuppgifter kan du läsa mer här: Integritetspolicy